bart wernaart over de online rechten van rockers
Bart Wernaart is docent Recht & Ethiek bij Fontys Hogeschool International Business and Management en hij speelt o.a. drums, bijvoorbeeld in de band the Seasons. Hij schreef voor de website www.hetrechtenstudentje.nl een blog over hoe het eigenlijk zit met auteursrechten van bands online. Check dit:
"Onder juristen vinden we ongetwijfeld ook noeste rockers die, net als ik, in een bandje zitten en hun eigen muziek produceren. De manier waarop je de auteursrechten kunt verzilveren in enige vorm van omzet is echter drastisch veranderd.
NOSTALGIE
Wanneer je vroeger (lees: een jaar of tien geleden) in een bandje zat, je eigen werk schreef en daarmee uiteraard wereldberoemd wilde worden, was de eerste mijlpaal waarschijnlijk het opnemen van een demo of misschien uiteindelijk een volledig studio-album. Dat komt erop neer dat je in een (al dan niet professionele) studio je werk inspeelt en een bedrijf inhuurt om Cd’tjes met je zelf ontworpen boekwerkje te doen laten verveelvoudigen. Na iedere gig in een gezellige achteraf-kroeg probeerde je zodoende wat van je demootjes te verkopen. Daarnaast gebruikte je het plaatje ook om jezelf te promoten bij boekingskantoren, festivals, en weer andere kroegen, in de hoop dat je ooit op de 3FM speelplaats terecht komt. Met de opkomst van onder meer digitale download- en streamingsdiensten lijkt deze aanpak voorgoed verleden tijd. Toegegeven, sommige opkomende bandjes proberen hun geluk nog met het uitbrengen van een Vinyl-plaat, omdat dit lekker vintage is, maar het merendeel zal geen geld willen investeren in de reproductie van schijfjes ter promotie van hun muziek.
"Waar je voorheen zelf opdracht gaf om je demootje te verveelvoudigen gaat dat nu wel even wat anders"
EXPLOITATIERECHTEN
Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het in onze online omgeving nu eigenlijk met de auteursrechten van deze beginnende bands, die vaak onder eigen beheer muziek produceren? De auteurswet beschermt dit soort werken van ‘letterkunde, wetenschap of kunst’ en geeft aan dat de maker van dergelijk werk het exclusieve recht heeft dit recht te verveelvoudigen en te openbaren. Dat noemen we in samenhang ook wel de exploitatierechten: het deel van het auteursrecht waar je geld mee verdient. Waar je dus voorheen zelf opdracht gaf om je demootje te verveelvoudigen en deze vervolgens te koop aanbood (openbaar maken) gaat dat nu wel even wat anders. In de praktijk neemt een band een dienstverlener in de arm die namens hen ervoor zorgt dat hun nieuwe werk aangeboden wordt aan de bekende online aanbieders van muzikaal werk. Het komt er dan op neer dat de band eenmalig een bedrag betaalt aan de dienstverlener in ruil voor het faciliteren van de openbaarmaking van hun werk. Hier houdt de rol van deze dienstverlener in principe op. De sites die dat werk uiteindelijk aanbieden (en dus openbaar maken) verdienen per download, stream of view een bepaald bedrag, afhankelijk van het verdienmodel van deze aanbieder. Natuurlijk willen de muzikanten die dat werk geschreven hebben een vergoeding in ruil voor deze openbaarmaking. De manier waarop dit gebeurt kan je in grofweg drie delen onderverdelen: de streamingsdiensten, de downloadsites en YouTube.
"Sommige bandjes proberen hun geluk nog met het uitbrengen van een Vinyl-plaat, omdat dit lekker vintage is, maar het merendeel zal geen geld willen investeren in de reproductie van schijfjes"
DOWNLOAD
De inmiddels bijna achterhaalde downloadsites bieden je werk aan voor een eenmalig bedrag. Bekende sites zijn I-tunes, Bandcamp of CDbaby. De klant ontvangt je nummer of album als een download en kan deze vanaf dat moment onbeperkt (en ook offline) afspelen op diens apparaten. Hier houdt de band in de praktijk ongeveer 20 cent aan over (uitgaande van een downloadprijs van 99 cent).
STREAMEN
Streamingdiensten zoals Spotify, Deezer, Tidal, Google Play en Apple Music werken dan weer net eventjes wat anders. De gebruikers van deze diensten betalen een abonnementsprijs per maand en kunnen dan in de tussentijd onbeperkt alle muziek streamen die deze dienst aanbiedt. De artiest krijgt per stream een bedrag, afhankelijk van de hoeveelheid gebruikers van deze dienst. De gemelde statistieken hierover verschillen nogal, maar de schatting is dat een artiest per stream tussen de 0,002 en de 0,007 eurocent oplevert. Niet echt een vetpot dus.
YOUTUBE
Via YouTube gaat het weer een tikkeltje anders. Je kan eigenlijk op twee manieren je exploitatierechten verzilveren. Op de eerste plek kun je, wanneer je zelf je werk op een YouTube-kanaal plaatst, aangeven dat jouw werk door anderen in hun video’s gebruikt mag worden als achtergrondmuziek. Je krijgt dan een vergoeding die weer sterk afhankelijk is van het aantal views van degene die je werk gebruikt. Een tweede manier is door YouTube toe te staan reclame te plaatsen voorafgaand aan je video. Dit heeft echter alleen zin wanneer je al een behoorlijk publiek hebt opgebouwd. Ook daarvoor geldt dat je vergoeding afhankelijk is van het aantal volgers en het aantal mensen dat daadwerkelijk op de getoonde reclame klikt.
"De online omgeving biedt eindeloze mogelijkheden om je publiek te vergroten vergeleken met het afstruinen van donkerbruine kroegen. De vergoeding die je ervoor krijgt is echter vrij laag"
Kortom, de online omgeving biedt eindeloze mogelijkheden om je publiek te vergroten vergeleken met het afstruinen van donkerbruine kroegen. De vergoeding die je ervoor krijgt is echter vrij laag, zeker wanneer je vroeger nog vijf hele euro’s kon vragen voor een nieuw demootje. Die goede oude tijd…"
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013