gage-constructies op een rijtje
Optreden is waar de meeste muzikanten het voor doen. De inkomsten uit optredens zijn vaak de grootste inkomstenbron voor muzikanten of de bandpot. Als je al een aantal keer hebt opgetreden, dan weet je misschien wel dat de wereld van live boekingen erg divers is, zo ook de bijbehorende betalingen. Daarom zetten we de verschillende mogelijke gage-constructies voor je op een rijtje!
In Nederland komt het (gelukkig) vaak voor dat bands een vast bedrag betaald krijgen, ook al is het soms laag. Eerder schreven we al een artikel hoe je bij een lage gage er alsnog meer uit kunt halen. Een vaste gage is in landen zoals Duitsland en Engeland juist weer veel minder gangbaar. Daar werken ze vaak met deurdeals. Hieronder een aantal voorbeelden met daarbij de voor- en nadelen!
SPELEN VOOR FOOI
Wat: De speellocatie betaalt jou niet, maar gaat met de hoed (of iets anders) rond. Dit wordt ook wel eens Pay What You Want genoemd.
Voordelen: Minder druk vanuit de locatie op jou als muzikant om mensen binnen te trekken. Grote kans dat – als de locatie dit vaker doet – dat er een vast publiek op af komt dat jou gaat ontdekken (doe daar onderzoek naar). Het zet je op een positieve manier aan het denken over hoe je zélf je optreden kunt promoten zodat er meer mensen komen. Een Pay What You Want systeem zoals deze kan soms juist voor méér opbrengsten zorgen dan bij een deurdeal, omdat mensen zelf ‘on the moment’ zelf beslissen hoeveel ze het optreden waard vinden. Als je ze hebt geraakt met je optreden (laten lachen, ontroeren, energie geven, wat dan ook) dan kan het zomaar zijn dat ze meer geven dan het bedrag wat ze vooraf hadden willen betalen als vaste entree.
Nadelen: Van tevoren onduidelijk hoeveel geld je gaat verdienen, er is kans dat het weinig is als er weinig mensen komen. Je kunt minder goed inschatten hoeveel er gemiddeld op is gehaald tijdens eerdere events op die locatie. Weinig tot geen formele data over hoeveel mensen er uiteindelijk waren.
Een Pay What You Want systeem zoals deze kan soms juist voor méér opbrengsten zorgen dan bij een deurdeal
DEURDEAL
Wat: Bezoekers betalen bij de entree een vast bedragen en jij krijgt dan het complete bedrag of een percentage daarvan (bijvoorbeeld als er meerdere bands spelen, en/of als de locatie ook een percentage krijgt voor hun onkosten zoals een geluidstechnicus).
Voordelen: Minder druk vanuit de locatie op jou als muzikant om mensen binnen te trekken, maar wel meer dan bij het spelen voor fooi. Je wordt uitbetaald gebaseerd op je eigen resultaten en weet zo dus beter wat je waard bent. Daarmee kun je een doel stellen om je waarde het komende jaar te verhogen. Het is meetbaar. Je hebt inzicht in hoeveel betalende bezoekers er uiteindelijk waren. Iedere betalende bezoeker betaalt een van tevoren opgesteld bedrag, waardoor je al iets beter kunt inschatten wat je zou kunnen ophalen. Je kunt een inschatting maken op eerdere events binnen hetzelfde genre op die locatie en eerdere optredens van jezelf in die regio.
Nadelen: Van tevoren onduidelijk hoeveel geld je gaat verdienen, er is kans dat het weinig is als er weinig mensen komen. Vertrouwen is in deze belangrijk: je moet degene bij de kassa en de locatie vertrouwen dat het geld eerlijk wordt verdeeld zoals afgesproken. Soms is het lastig de juiste hoogte van de entree te bepalen. Hoeveel kost de entree en wat willen mensen ervoor betalen? Een hogere entree betekent meer inkomsten, maar kan mensen ook weerhouden om het event te bezoeken.
Je wordt uitbetaald gebaseerd op je eigen resultaten en weet zo dus beter wat je waard bent
VASTE GAGE
Wat: De locatie betaalt je een vast bedrag dat van tevoren is afgesproken. Dit wordt ook wel eens ‘guarantee’ genoemd.
Voordelen: Je bent zeker van je inkomsten die avond en doet het daarom beter op minder goed bezochte optredens.
Nadelen: Meer druk vanuit de locatie op jou als band om veel bezoekers te trekken. Je moet van tevoren onderhandelen over de gage en goed kunnen inschatten of je bepaalde beloftes (als je die doet) na kunt komen. Zo niet, dan kans dat je niet weer eens wordt gevraagd. Als het optreden juist beter wordt bezocht dan mis je misschien inkomsten.
Je moet van tevoren goed kunnen inschatten of je bepaalde beloftes (als je die doet) na kunt komen
LAGE VASTE GAGE + DEURDEAL
Wat: Soms maakt een locatie een combinatie tussen een lage ‘guarantee’ waarmee de meeste onkosten voor de band zijn gedekt, en een deurdeal. Dan krijgt de band de complete overige deurinkomsten nadat de guarantee er af is gerekend of een percentage daarvan.
Voordelen: Je bent zeker van inkomsten en hebt hoop op meer. Als je je best doet met de promotie en er komt meer volk, krijg je meer dan de vaste gage. Het is best een eerlijke manier, waarbij de locatie verzekert dat je je onkosten dekt en waarbij je krijgt ‘wat je waard bent’. Dat is natuurlijk vooral leuk als je veel bezoekers trekt. Verder heeft het dezelfde voordelen als onder ‘deurdeal’ staat.
Nadelen: Van tevoren onduidelijk hoeveel geld je gaat verdienen, er is kans dat je niet meer krijgt dan het vaste lage bedrag wat is afgesproken als er weinig mensen komen. Verder heeft het dezelfde nadelen als onder ‘deur deal’ staat.
Het kan per band én per locatie verschillen wat je favoriete constructie is!
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013