het starten van een band: waar moet je juridisch gezien op letten?
Samen spelen, samen delen? Toch zul je zien dat als er meer belangen op het spel staan, het best een kunst is om de zaken van je band goed te regelen. In het vorige artikel op POPEI werd al kort aangestipt welke rechtsvorm je kan kiezen. In dit artikel behandelt muziekadvocaat Sander Petit de rechten en contracten van een band.
Foto: Lissy Stam
Muziekrechten
Er is natuurlijk niets mooiers dan met elkaar in een studio zitten jammen. Kansloze nachten worden daar afgewisseld met briljante ingevingen en hopelijk komt het zover dat je een toffe plaat kan uitbrengen. Met een beetje geluk, kun je over een tijdje zelfs weer gaan optreden. Reden te meer om nu wat tijd te besteden aan de juridische basis van je band.
Auteursrecht
Laten we bij het begin beginnen; muziek. Daar draait het om. Als je aan muziek denkt, dan komt hopelijk ook het woord copyright (of auteursrecht) bij je op. Iedereen die kort gezegd een creatief, niet gejat muziekwerk maakt, krijgt bescherming op grond van het auteursrecht. Dat auteursrecht is geregeld in de Auteurswet en ziet specifiek toe op de compositie en tekst van een nummer.
Auteursrecht wordt geëxploiteerd door uitgevers
Naburig recht
Ga je dat nummer vervolgens inspelen en opnemen, dan komt het naburige recht om de hoek kijken. Dit recht is geregeld in de Wet op de naburige rechten en beschermt de prestaties van de uitvoerend kunstenaars en fonogrammenproducenten. Die laatste ken je misschien beter onder de term mastereigenaar. De fonogrammenproducent of mastereigenaar is doorgaans degene die het initiatief heeft genomen voor en tijdens de opname, bijvoorbeeld door hier het financiële risico van te dragen of een studio beschikbaar te stellen aan een band.
Naburig recht wordt geëxploiteerd door platenmaatschappijen
Collectief rechtenbeheer
Als je het hebt over collectief rechtenbeheer, dan heb je het in het geval van auteursrecht over Buma/Stemra. Heel kort samengevat, werkt dat collectieve rechtenbeheer als volgt. Het auteursrecht is een exclusief recht van de maker van een muziekwerk. Omdat het recht exclusief is, mag je dit dus niet zonder toestemming van de maker gebruiken. Maar, omdat het praktisch onmogelijk is voor een componist om langs elke kroeg te gaan om toestemming te geven voor het openbaar maken van zijn muziek en een tekstschrijver niet langs alle radiostations kan gaan, geven de meeste muzikanten het recht om die toestemming te verlenen aan Buma of Sena. Hetzelfde geldt voor Stemra (dat vaak in één adem met Buma) wordt genoemd. Stemra geeft toestemming namens de auteursrechthebbenden voor het verveelvoudigen van hun werk, bijvoorbeeld in geval van streaming op Spotify, waarbij een hele korte kopie van een werk wordt gemaakt op de servers van Spotify, of wat ouderwetser: voor elke keer dan een CD en vinylplaat wordt gedrukt, moet de opdrachtgever een licentievergoeding aan Stemra betalen. Stemra betaalt die vergoeding weer aan de rechthebbenden.
Het collectief rechtenbeheer voor muzikale naburige rechten wordt op een ongeveer gelijke wijze geregeld door Sena en Norma
Ezelsbruggetje
Als je bedenkt dat de theorie van de muziek wordt beschermd op basis van het auteursrecht en dat auteursrecht een buur heeft die de praktische kant van de muziek beschermd, dan kun je makkelijker onthouden dat er twee relevante muziekrechten zijn: het auteursrecht en het naburige recht.
Hieronder staan de rechten en collectieve rechtenorganisaties nog eens samengevat in een afbeelding:
Waarom is dit van belang? Nou, als je weet wat je rechten zijn, dan weet je ook waar je afspraken over moet maken. Het identificeren van je rechten, maakt je dus meer bewust van je creatieve eigendom. Als je weet welke rechten je hebt, ga je ook meer inkomstenstromen zien. Daar kun je vervolgens weer slimme(re) afspraken over maken. Slimmere afspraken leiden tot meer inkomsten. Meer inkomsten leidt tot meer vrijheid en meer vrijheid leidt weer tot meer creativiteit.
Bandovereenkomst
Als er meer inkomsten, meer werken en bijvoorbeeld meer samenwerkingen aan zitten te komen, is het van belang om daar vooraf goede afspraken over te maken. Waarom vooraf? De reden daarvoor is simpel: achteraf en “achteruitonderhandelen” is een stuk lastiger. Als een plaat al uit is of een optreden is geboekt en een van de bandleden is het niet eens met de voorwaarden en er staat niets op papier, dan heb je de spreekwoordelijke poppen aan het dansen. Sterker nog, als je ruzie hebt (en dat gebeurt bij bands nogal eens), dan is het lastig om nog in redelijkheid met elkaar te overleggen en tot een oplossing te komen.
Belangrijke onderwerpen
Bij het oprichten van een band en het maken van afspraken over de muziekrechten, zijn daarom de volgende punten van belang:
1. Bestaat de bandnaam al?
2. Van wie is de band en de bandnaam?
3. Wie is waarvoor verantwoordelijk?
4. Is er een zakelijk en een creatief leider?
5. Hoe worden beslissingen gemaakt?
6. Wat spreek je af over interne- en externe verplichtingen?
7. Wat geldt er als iemand uit de band gaat?
8. Wie mag de bandnaam gebruiken en onder welke voorwaarden?
9. Hoe zit het met de inkomsten?
10. Hoe zit het met de uitgaven?
11. Wat is de verdeling van de muziekrechten?
12. Mogen bandleden nog in andere bands spelen?
13. Mogen bandleden een solocarrière najagen?
14. Wat spreek je af over nieuwe bandleden?
15. Hoe los het op als je er samen niet (direct) uitkomt?
Conclusie
Toch nog wel wat puntjes, hè? Je hoeft dit niet superformeel met elkaar te regelen. Het belangrijkste is dat het vooral duidelijk en meetbaar is wat de afspraken zijn. Het contract kan wat mij betreft daarna de la in en hoeft er pas weer uit te komen als er onduidelijkheden of geschillen zijn. Een duidelijk contract geeft dan een duidelijke richtlijn. Dat voorkomt een hele hoop gedoe. Als je daar nu even aandacht aan besteed, dan kun daarna lekker muziek maken en plannen bedenken voor als er straks weer opgetreden mag worden. Ik kan niet wachten!
Meer weten?
Wil je meer weten over muziekrechten en -contracten? Kijk dan op www.petitlegal.nl en volg Sander via Instagram (www.instagram.com/dedanceadvocaat) en Facebook (www.facebook.com/dedanceadvocaat).
Sander Petit is muziekadvocaat in Amsterdam en oprichter van Petit Legal. Hij helpt bijvoorbeeld rappers, beatmakers, platenmaatschappijen, managers, festivals, singer-songwriters en bands met de juridische aspecten van de muziekindustrie. Sander is gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht, contracten- en mediarecht en je kan bij hem terecht voor juridisch advies, het opstellen, beoordelen of uitonderhandelen van contracten, maar ook voor geschillen en procedures bij de rechter. Sander heeft naast zijn carrière als advocaat ook opgetreden als DJ in clubs en op festivals in binnen- en buitenland.
|
>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013