hoe scoor je dat optreden?
Dinsdag 29 oktober 2019 vond er weer een editie van Fix Je Bizz plaats. Deze keer met als thema: ‘Programmeurs aan het woord over hoe je dat optreden scoort’. Bart Jansen (Q-Factory/Comfort In Sound), Lesley Klaverdijk (Volt) en Ronald Geldhof (Altstadt/Comfort In Sound) gaven een kijkje in hoe zij te werk gaan. Een avond vol tips en we filterden de belangrijkste voor je in dit verslag!
Veel muzikanten willen graag veel optreden, dus het was te verwachten dat de interesse voor dit onderwerp hoog was. In de hoop de mysterie rondom het boeken van optredens wat te verhelderen, kwamen muzikanten en programmeurs samen op deze doodgewone dinsdagavond. Vol doodgewone, maar vooral wel heel effectieve tips!
Gebruik geen Facebook
De eerste tip die naar bovenkomt en waarop unaniem ‘ja’ wordt geknikt, is: contact programmeurs NIET via Facebook. Blijkbaar een veel voorkomende ergernis voor programmeurs. Ook niet als reminder als je wel eerder een mail hebt gestuurd. Als je hebt gemaild, dan zullen ze het altijd op een manier verwerken. Misschien niet in de snelheid die jij als muzikant graag wil en er wordt ook niet altijd op gereageerd, maar zodra je mailt dan wordt je meegenomen in de ‘malle molen’. Alleen als je echt, echt, echt nergens het juiste mailadres kunt vinden, dan vinden ze het oké als je in het heel kort naar het juiste mailadres vraagt. Maar over het algemeen wordt er op de website van de venue altijd wel een mailadres getoond. Ze worden liever ook niet gebeld. Het is vaak rumoerig op kantoor of het is niet het juiste moment omdat ze het overzicht op dat moment niet hebben.
Zodra je mailt, wordt je hoe dan ook meegenomen in de ‘malle molen’. Geen Facebook dus, en liever ook niet bellen
Mailen dus
“Mail me gewoon”, wordt er gezegd. Maar ja, wat dan? En hoe?
- Een korte mail, die het liefst ook gepersonaliseerd is. Gouden tip: geen probleem als je copy paste, maar zorg wel dat je de juiste informatie aanpast. Dat je niet de mail begint met de naam van een andere zaal bijvoorbeeld. Dit zorgt voor teveel plaatsvervangende schaamte en komt niet professioneel over. Zet ook niet meerdere mailadressen in het ‘aan’ of ‘cc’ veld. Ten eerste ziet iedereen dan aan wie je de mail hebt gestuurd, maar soms hebben mensen het ook niet door, worden er reacties naar iedereen gestuurd en dan komt de programmeur ongewild in een gesprek van iemand anders terecht
.
- Stuur linkjes naar muziek (niet als bijlages). En liever 1 of 2 goede geluidsopnames in plaats van een heel album slecht opgenomen. Als je als band pas begint focus je dus vooral op een paar goed opgenomen nummers. De programmeurs luisteren vaak sowieso het 1e couplet en refrein. Ze vinden het niet eerlijk om hun mening te baseren op alleen de eerste 10 seconden, muzikanten hebben er hun best op gedaan.
- Stuur linkjes naar video, zoals de videoclip van de laatste single en een live filmpje. Wat ook helpt is als je een media-partner vindt voor je video-première. Als je bijvoorbeeld een grote blog als All Things Loud of Never Mind The Hype bereidt hebt gevonden de première te doen, dan kom je meteen al een stuk serieuzer over.
- Stuur promo-informatie zoals bandfoto en een biografie.
- Zet in de mail een korte uitleg over wat je wil (bijvoorbeeld een specifieke datum of voorprogramma bij een bepaalde act) en waarom. Laat inhoudelijk weten waarom je het precies wil!
- Je krijgt niet altijd antwoord, maar als er interesse is en er op dat moment geen mogelijkheden worden gezien, dan hanteren alle 3 de programmeurs een mapjes systeem die is opgedeeld in genres en dergelijke, waar ze uit kunnen putten zodra ze bands zoeken. Een van de aanwezigen had dit onlangs ook gemerkt, doordat ze vanuit een venue een jaar na het versturen van een support-aanvraag antwoord kreeg op de mail met de vraag of ze bij een andere act wilden komen supporten.
- Programmeurs krijgen veel mail. 1 van de aanwezige programmeurs kreeg in 3,5 week vakantie 1700 mails. Dit waren niet alleen band-aanvragen, ook productie-mails, maar dan krijg je een idee van hoeveel mail ze krijgen. Daarom is timing belangrijk en ze geven daar een goede tip over: op maandag zit de mailbox vol van het hele weekend. Je kunt beter op dinsdag en woensdag mailen, dan zijn de programmeurs vaak productiever. De vrijdag is dan weer ‘killing’, want dan zijn ze vaak bezig met de voorbereidingen van de shows dat weekend.
Laat inhoudelijk weten wáárom je dan graag wil spelen
Helpt post ook?
Het is leuk als je een cd’tje of iets anders opstuurt. Je wordt er niet eerder door geboekt, maar het is wel leuk en het valt meer op. Stuur dan wel altijd een download- of luisterlink mee, want de programmeurs hebben niet allemaal meer zomaar toegang tot een cd-speler op kantoor. Een van de programmeurs kreeg ooit verspreidt over een langere periode 4 LP’s opgestuurd van een band. “Waarom?! Dat kost toch veel geld”, vroeg hij de band? Maar de band gaf aan: “Anders had je die vraag nu nooit aan ons gesteld”. Ze zijn geboekt, maar dat had niet direct te maken met de 4 LP’s.
Stuur je mail op dinsdag of woensdag, dan zijn de programmeurs het productiefst met hun mailbox
Supportshows scoren
Als je het voorprogramma wil doen van een band, kun je het beste meteen mailen op het moment dat je de aankondiging ziet, ook al is het concert pas over een paar maanden. Maar vaak wordt wel pas een paar weken van tevoren bekend of de zaal zelf support bij kan zetten of niet. Het is dan belangrijk dat de muziek goed aansluit op de hoofdact en dat je niet kort bij die datum al een ander optreden in dezelfde stad hebt gepland.
Hoe vaak komt het voor dat de programmeurs zelf een support bij een act kunnen zetten?
Altstadt: heel vaak, aangezien ze zoveel mogelijk proberen om een lokale support te zetten bij een band buiten Eindhoven.
Volt: ongeveer bij 30%, de overige 70% wordt de plek dan ingevuld via hetzelfde boekingskantoor of neemt de band zelf een support mee op tour.
Q-factory: erg afhankelijk van het genre. De programmering van Q-Factory is heel internationaal gericht, maar er is wel regelmatig plaats voor lokaal of Nederlands talent.
Mail voor voorprogramma’s meteen zodra je de aankondiging ziet
Social media
In hoeverre kijken de programmeurs naar social media? Er wordt wel kort gekeken naar de aantal likes op bijvoorbeeld Facebook, maar dat vinden ze niet heel interessant. Er zit een groot gat tussen een ‘liker’ en iemand die uiteindelijk tickets gaat kopen. Wat ze veel interessanter vinden, is wanneer de band voor het laatst heeft gepost, wat voor dingen ze posten en hoeveel interactie erop komt. Hoe creatief en actief is de band op social media? Als ze daar positief door worden verrast, dan hebben ze er ook meer vertrouwen in hoe je zelf je eigen shows promoot.
Er wordt niet alleen naar Facebook gekeken, want in bepaalde genres (zoals bij hiphop) leeft Instagram meer. Éen van de programmeurs heeft toegang tot een tool genaamd Chartmetric waarmee hij bijvoorbeeld kan inzien hoeveel luisteraars een artiest heeft. Dit kan hij meenemen in z’n afweging. Verder geven ze nog als tip om een video vast te pinnen bovenaan de tijdlijn op Facebook, zodat programmeurs meteen muziek van je kunnen vinden.
Er is een groot gat tussen een ‘liker’ en iemand die uiteindelijk tickets gaat kopen
Overige tips:
- Als je eenmaal geboekt bent, laat dan een visitekaartje achter. Bedankt de medewerkers (bijvoorbeeld: ook al vond je het geluid niet goed, bedankt de geluidstechnicus dan toch voor het fijne geluid) en zorg dat je reputatie goed blijft. Heb ook het fatsoen om te blijven bij de andere bands, zeker als je het voorprogramma doet van een band. En laat de backstage netjes achter. Gooi rotzooi in de afvalbak, zet de stoelen recht, etc. Zo krijg je het imago van een band waar fijn mee te werken is en wordt je eerder teruggevraagd.
- Het blijkt voor de programmeurs niet uit te maken of er nou een boekingskantoor mailt of de band zelf. Dus geen paniek als je geen boekingskantoor hebt! Mails van boekingskantoren waar ze goede ervaringen mee hebben zullen natuurlijk wel eerder opvallen in hun mailbox omdat ze degene al kennen.
- Het helpt als je de locatie goed kent. Is het podium bijvoorbeeld groot genoeg voor je 8-koppige band? Of speelt er überhaupt wel eens een band in je genre? Als je zelf de locaties bezoekt, voel je vaak al snel aan of er een match is of niet.
- Combinaties met andere bands aanbieden vinden programmeurs fijn. Package deals maken dus!
- De programmeur van een zaal is niet altijd de enige weg. Er zijn in sommige genres ook veel lokale promotors die concertavonden organiseren in die zalen, dat is in de punk bijvoorbeeld heel gebruikelijk.
- Heb je je inschreven voor de Popronde maar ben je niet geselecteerd? Volgend jaar (en het jaar er na) gewoon wéér proberen. Popronde is ideaal om veel meters te maken en vaak komen programmeurs ook inspiratie opdoen.
- Gebruik meerdere technische riders, zodat je de juiste kan sturen naar een kleine of grote venue. Pas datgene wat je meeneemt en nodig hebt aan op meerdere situaties.
Wil je weten wanneer de volgende Fix Je Bizz editie is en wil je de thema’s meebepalen? Word lid van de Facebook-groep: https://www.facebook.com/groups/fixjebizz/
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013