20 tips voor het uitbrengen van je nieuwe release
Dinsdag 21 januari vond er weer een Fix Je Bizz editie plaats. Deze keer over waar je op moet letten bij het uitbrengen van je nieuwe release. In het panel zaten Rob Snijders (o.a. manager Anneke van Giersbergen), Lieke de Boer (o.a. manager Fresku) en Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music). Het was HEEL waardevol! In dit artikel de 20 highlights voor jou op een rijtje: volle bak aan informatie.
PRODUCT
1) Creativiteit
Natuurlijk begint het allemaal bij goede muziek. Het panel geeft de tip om vooral ook genoeg tijd voor het creatieve stuk in te plannen. Alleen dan heb je genoeg ruimte in je hoofd om tot de muziek te komen waar je zelf blij mee bent en je (potentiële) fans ook!
2) Techniek
Het product zelf moet natuurlijk goed zijn. Tegenwoordig kun je veel zelf doen op het gebied van opnemen, maar let er goed op dat het wel professioneel klinkt. Bij singer-songwriters hoor je bijvoorbeeld vaak nog een ruis in de opnames zitten. De panelleden geven als tip om de opnames van tevoren aan anderen te laten horen. Het kan ook slim zijn om de complete opnames (of een gedeelte ervan), het mixen en/of het masteren uit te besteden aan professionals als dat nodig is om tot een professioneler product te komen.
3) Artwork
Zorg voor artwork dat bij je muziek past en opvalt. Alleen al artwork kan een reden zijn om je fysieke product (cd’s, vinyl) te kopen. Remco vertelt dat hij regelmatig ziet dat mensen iets uit de bakken pikken door het artwork. Het artwork zelf is dus ook een onderdeel van de promotie op het moment dat je release in de winkels komt, een visitekaartje!
Alleen al artwork kan een reden zijn om je fysieke product te kopen, mensen pikken regelmatig iets uit de bakken door het artwork
PRIJS
4) Gangbare prijzen
Kies de juiste prijs voor je product. Gangbare prijzen voor een EP zijn 5 tot 7,50 euro, een compleet album op CD rond de 15 euro en een compleet album op vinyl 20 tot 25 euro. De panelleden geven als tip dat je bij je optredens de prijs wellicht wat hoger kunt zetten dan in de platenzaken, omdat daar mensen nóg meer redenen kunnen hebben om je merchandise te kopen.
5) Vinyl? Ga niet voor goedkoop
Volgens het panel zijn goedkope perserijen voor vinyl niet aan te raden. De kwaliteit van deze aanbieders (veelal gelegen in het buitenland) is over het algemeen erg slecht. Ga eerder voor goede kwaliteit en bereken het zo nodig door in de prijs. Hou ook rekening met lange levertijden bij vinyl, vaak wel 12 weken! Het zal niet de eerste release party zijn zonder vinyl wegens leveringsproblemen.
Het zal niet de eerste release party zijn zonder vinyl wegens leveringsproblemen
PLAATS
6) Bij optredens
Dé plaats om je nieuwe release te verkopen is natuurlijk – zeker bij startende DIY muzikanten – bij optredens. Zorg voor een goede, zichtbare plek voor je merchandise verkoop en refereer er ook naar tijdens je optredens. Rob tipt om metéén na het optreden bij de merchandise tafel te gaan staan om verkopen te stimuleren. Dus zo mogelijk niet meteen je spullen op het podium opruimen, maar hup: meteen richting de merch!
7) Webshop
Vergeet ook niet de mogelijkheid om online je nieuwe release te verkopen! Als je het alleen bij optredens verkoopt, mis je een grote groep mensen die bijvoorbeeld niet in de buurt woont van waar je optreedt. Online kun je wereldwijd je nieuwe release promoten én verkopen als je een webshop maakt.
8) Platenzaken en hit notering
Het is belangrijk dat je een EAN barcode aanvraagt en op je fysieke product plaats, zodat deze gescand kunnen worden als je plaat wordt verkocht waardoor je meegenomen kunt worden in de GfK Dutch Charts. Een ISBN nummer werkt NIET, dus je moet echt een EAN barcode daarvoor aanvragen. Deze telling geldt dus echt alleen via officiële verkoopkanalen die de code kunnen scannen, dus als je zelf verkoopt bij optredens en webshop dan geldt het niet. Daarom geven de panelleden de tip om bij je release party een officiële platenzaak uit te nodigen om de verkoop te doen, zodat ook die verkopen worden meegenomen in de telling.
Meedingen in de hitlijsten? Vraag een barcode aan, geen ISBN nummer
PARTNERS
9) Playlist pluggers
Je kunt een samenwerking aangaan met een ‘playlist plugger’. Waar een ‘gewone plugger’ je plaatje aanbiedt bij radiostations, doet een playlist plugger dat bij samenstellers van Spotify playlists. Als je in de juiste playlists komt, heb je kans om nieuwe fans aan te trekken, of op z’n minst veel streams te krijgen.
10) Samenwerkingen / optredens scoren
Op zoek naar een manager/boeker/optredens of iets anders? Panelleden zeggen dat bellen irritant is. Uit het niets aan iemand een cd’tje overhandigen werkt tegenwoordig eigenlijk nog maar heel zelden. Dus ze ontvangen liever een mail met daarin wat jij te bieden hebt aan hen. What’s in it fort hem? Bijvoorbeeld: als je mee wil op een nightliner-tour van een act, zet erbij dat je budget hebt om mee te betalen aan de nightliner-kosten. Laat het ook niet bij 1 mail zitten als je geen reactie krijgt. Dat hoeft niet te betekenen dat er geen interesse is. Stuur een herinnering na 1 of 2 weken. Stuur nooit zware bijlages mee, maar altijd een linkje naar een presskit. De allerbeste manier om samenwerkingen te scoren is via-via: als iemand die degene al kent een goed woordje voor je doet.
11) Eurosonic Noorderslag
Netwerkevents zoals Eurosonic Noorderslag zijn dé momenten om potentiele samenwerkingspartners te spreken. Als je een kaartje koopt voor ESNS krijg je een lijst met mensen die komen. Schrijf de personen die je wil spreken ver genoeg van tevoren aan en maak een afspraak!
12) Label… Heb je het wel nodig?
Wat is nog de meerwaarde van een label? Eigenlijk alleen major labels en die hebben vaak een heel duidelijk profiel van wat voor een bands ze zoeken. De kans is klein dat je daar tussen hoort. Je kunt het ook gewoon lekker zelf doen. Zo heeft Boef ook geen label. Wat soms wel handig is, is een manager/publisher, als het je allemaal teveel wordt. Eigenlijk wil je voorkomen dat je alleen maar bij een label zit omdat je het geld niet kunt voorschieten, want dan is het eigenlijk soort verkapte lening. Wil je echt kiezen voor een kleiner label, let er dan wel goed op dat het een label is die goed bij je muziekstijl hoort. Sommige kleinere labels hebben zélf fans die alles kopen wat het label uitbrengt. Je kunt ook zelf promotie inkopen, bijvoorbeeld een persbureau of plugger. Je kunt ook zelf op zoek gaan naar de juiste online platformen voor een review door te zoeken op de bandnaam en albumtitel van een band die heel goed bij die van jou past en een beetje gelijk zitten met jullie qua niveau.
13) Zelf wanneer nodig mensen inhuren
Wat je ook kunt doen, is zélf wanneer het nodig is bepaalde diensten inkopen. Zo blijf je de baas over je eigen muziek maar haal je wel expertise binnen. Bijvoorbeeld als je een contract wil laten lezen door een advocaat.
Laat het niet bij 1 mail zitten als je geen reactie krijgt. Dat hoeft niet te betekenen dat er geen interesse is
PROMOTIE
14) Zelf playlist maken
Als je niet met een playlist plugger wil of kan werken, kun je ook zélf een playlist aanmaken met daarin ook een aantal liedjes van jezelf. Hou deze regelmatig bij (haal liedjes weg en zet er nieuwe bij) en doe je best met de promotie ervan.
15) Social media
Socials zijn heel belangrijk. Het blijkt te verschillen per genre welke social media goed werken. In de hiphop is dat vooral Instagram, maar in andere genres werkt Facebook ook nog steeds super goed. Maak terugkerende content waar mensen op een gegeven moment op gaan wachten. Zo brengt Anneke van Giersbergen iedere zondag een 60 Seconds Sunday video uit, waarin ze binnen 1 minuut haar week laat zien. Fans kijken er naar uit! Word zichtbaar, ga aan de slag met video en mocht je bij een label zitten: vertrouw op het gebied van promotie niet teveel op hen. Promoot je eigen muziek zoveel mogelijk ook zelf!
16) Website
Het is nog steeds belangrijk om een website te hebben. Het meeste gebeurt op de social media, maar je website is een soort ‘hub’. Daar zijn vooral je webshop en je inschrijfmogelijkheden op je nieuwsbrief het belangrijkst. En je geeft er natuurlijk een goed overzicht van alle geplande optredens.
17) Releasetour
Ter promotie van je nieuwe release wil je natuurlijk een releasetour boeken. Doe dit ver genoeg vooruit! Festivals én venues zijn vaak al meer dan een half jaar vooruit aan het plannen. Je hoeft overigens niet altijd meteen vanaf de officiële release van het album je releasetour te starten. Sommige muzikanten gaan te snel touren na de release en dan staan ze nog niet in de bladen.
18) Perspromotie
Remco schrijft voor 3voor12/Eindhoven, Eindhoven Rockcity en Maniac magazine. Bij die laatste (en vele andere printmedia) behandelen ze geen EP’s, alleen volledige albums. Voor Maniac specifiek moet het wijd verkrijgbaar zijn in platenzaken. Voor de andere 2 schrijven ze vooral waar ze zin in hebben. De gunfactor kan daar zeker bij helpen!
Sommige muzikanten gaan te snel touren na de release en dan staan ze nog niet in de bladen
PLANNING
19) Zorg voor een fysiek product ver van tevoren
Zorg er het liefst voor dat je je fysieke product 3 maanden voor release al fysiek in je hand hebt. In het geval dat je een CD en LP uitbrengt, minimaal de CD. Zo kun je 3 maanden van tevoren beginnen met de perspromotie, dat is een aanlooptijd die zeker wel nodig hebt. Fresku bracht ook wel eens onaangekondigd een nieuwe release uit. Dat werkte bij de fans heel goed (buzzzz), bij de pers een stuk minder. Ze willen niet met ‘oud nieuws’ aankomen en hebben dus tijd nodig!
20) Singles en video’s
Breng vóór de release minimaal 1 single uit met een video, ongeveer een maand van tevoren. Je kunt ook achteraf video’s uitbrengen van de liedjes, als je wil zelfs voor íeder liedje om de urgentie hoog te houden.
>> MIS GEEN TIPS MEER!
KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013